بوتاکس چیست؟

از زمان تولد، اعصاب صورت باعث حرکت این عضلات در اطراف چشم، لب و گوشه های دهان می باشند. با گذشت زمان، این حرکات عضلانی ناچیز می توانند خطوط ریز مانند پنجه کلاغی، خطوط عروسکی و چین و چروک های پویا را در صورت شما به وجود آورند. هنگامی که این خطوط ظاهر می شوند، فقط عمیق تر و بیشتر می شوند.

بوتاکس نام تجاری یک سم تولید شده توسط باکتری Clostridium botulinum است.  تزریق بوتاکس می تواند با تاثیر گذاری بر روی عضلات نواحی مختلف صورت به کاهش انقباض در این نقاط کمک کند و در نتیجه باعث از بین رفتن مشکلاتی نظیر چین و چروک در نواحی دور چشم، پیشانی و بخش های پایینی چهره و به طور کلی جوانسازی صورت شود.

تزریق بوتاکس

چه محل هایی برای تزریق بوتاکس مناسب است:

خطوط اخم بین دو ابرو

خطوط افقی پیشانی

چین و چروک های کنار چشم

چین و چروک های گردن

خطوط خنده

مزایای بوتاکس :

روش موثر تزریق بوتاکس جهت جوانسازی و زیباسازی پوست صورت و بدن دارایی مزایایی چون

1)عدم نیاز به بستری و بیهوش شدن

2)روشی غیرتهاجمی

3)هزینه کمتر نسبت به جراحی های زیبایی

4)عدم وجود دوره ی نقاهت

5)درد بسیار کم

6)راحتی بیمار پس از انجام تزریقات بوتاکس

کاربردهای بوتاکس را به دودسته می توان تقسیم کرد:

کاربردهای درمانی :

درمان سردرد های مانند میگرن
درمان تعریق زیاد (زیر بغل، کف دست، کف پا)
درمان غیر قرینگی  صورت
درمان اسکارهای دردناک

کاربردهای زیبایی :

رفع چین و چروکهای حرکتی و متوقف کردن پیشرفت چروکهای ثابت مثلا در پیشانی،دور چشم،خط اخم

بالا بردن ابروها

بهبود افتادگی قسمت تحتانی صورت در کنار تزریق فیلرها و چربی

کاهش خطوط عرض گردن

کاهش چینهای عمودی گردن

بهبود چین های چانه

مراقب های لازم بعد از تزریق بوتاکس چیست ؟

تا ۵ ساعت کارهای زیر انجام نشود :

۱ – آب زدن    ۲ – آرایش کردن   ۳ – سر خم کردن   ۴ – دراز کشیدن و خوابیدن  ۵ – خارش یا ماساژ پیشانی دور چشم  ۶ – الکل ، کافیین و سیگار مصرف نشود

– تا سه روز از کارهای سنگین و فعالیت های ورزشی جلوگیری کنید

– درصورت التهاب و کبودی یخ گذاشته شود.

– درصورت سردرد استامینوفن ساده استفاده شود

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن :

امروزه بوتاکس نه تنها برای از بین بردن چین و چروک صورت و گردن استفاده می شود ، بلکه استفاده ی درمانی در میگرن را نیز دارد ، در چند سال اخیر محققان دریافتند ، تزریق بوتاکس برای درمان میگرن ، در افرادی که طول شبانه روز دچار فشارهای میگرنی و سر درد های شدید هستند ، بسیار مفید واقع شده است . بوتاکس برای برطرف کردن سر درد و میگرن یک درمان موقتی بوده و اثر خود را بعد از مدت زمان سه تا چهار ماه از دست می دهد .

درمان میگرن با بوتاکس

درمان تعریق زیاد توسط بوتاکس :

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند، نوعی درمان است که می تواند تعریق آن ها را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد را تایید کرده است. تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، در نواحی مختلفی همچون زیر بغل، پیشانی، دست ها و پاها استفاده می شود.

در بدن همه ما نوعی ماده شیمیایی وجود دارد، که غدد عرق را تحریک می کند. بوتاکس از طریق مسدودکردن این ماده شیمیایی مانع فعال شدن غدد عرق می شود و بدین طریق تعریق را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.

درمان تعریق زیاد با بوتاکس